Sunday 23 November 2014

7 weeks scan, but sac only 6 weeks size

Assalamualaikum,




UPT yg aku buat last Thursday (20/11), malam. Balik keje singgah Guardian, beli UPT. Paranoid. huhu. Lega bila nampak double line.


Still paranoid, and test pulak guna Clearblue on Saturday, (22/11), morning. Alhamdulillah, stated there 3+ weeks pregnant. Kalau kira dari LMP, dah more than 5 weeks.



So, Sabtu pagi tu, 22 Nov 2014, beranikan diri ke Klinik Soraya untuk scan. Sumpah, aku sangat nervous. Aku takut. Mungkin sebab dah lama TTC, berita aku pregnant ni pun buat aku sangat nervous. Takut nak terlalu berharap. Macam-macam aku fikir.


Masa jumpa doc, aku terus cakap aku nak scan. Nak confirmkan pregnancy. So doktor kira based on my last period, aku sekarang dalam 7 weeks. OK. Pergi scan.
Baring. Letak gel atas perut. Scan.
Alhamdulillah, letak je alat scan tu terus nampak kantung. Lega. Kantung terletak dalam rahim. Doktor godek kiri kanan, lama jugak. Doktor kata everything nice. Rahim nampak cantik. Takde benda lain. No cyst, fibroid. Memang pregnant doktor cakap. Fetal pole very small. So tak boleh detect heart beat lagi. Tapi...


bila ukur size sac, its a bit small. Usia sac dalam 6 weeks. Sebab tu tak dapat detect hear beat. But based on LMP i'm about 7 weeks. Doktor kata no need to worry. Mungkin aku fertilize lambat. Agak lega disitu tapi still bimbang. Sebab kalau kira-kira usia 6 minggu, maknanya fertilize masa laki aku outstation. Macam tak logik. Tapi, semua tu kuasa Tuhan. Fikirkan kebesaran Tuhan buat aku lega. Redha. Sekiranya Allah kata ini memang rezeki aku, maka memang rezeki aku. 


So far, instinct aku kata no need to worry. Tapi biasalah. aku kan suka google. bila google banyak la gak minah salleh cerita sama macam kes aku. Based on LMP dah banyak weeks, but bila scan sac is still small. Tak boleh dengar heart beat at 6 weeks pun is very normal. Ok. Tenangkan hati. Inshallah, everything will be fine. Inshaallah. 



Lagi sebulan aku kena datang untuk scan lagi. Kalau everything ok, semuanya akan nampak jelas lagi sebulan. Ya Allah, kau permudahkanlah. 

No comments:

Post a Comment