Sunday 23 November 2014

tanda-tanda awal pregnant

Assalamualaikum,



Hehe dua entry sekali aku up hari ni. Isnin yang sangat lemau.

Pertamanya, aku minta maaf kalau entry aku ni dan selepas2 ni mengganggu emosi para TTC. Sesungguhnya aku amat faham perasaan mereka yang berTTC. Sangat. Aku takut dalam gembira aku mengganggu emosi yang lain. Maaf beribu maaf. Tujuan aku buat entry ni sebagai kenangan aku di masa hadapan. 3 tahun aku tunggu saat ni. Dan aku sentiasa doakan semua yang TTC dikurniakan rezeki Tuhan juga.



Awalnya, tanda-tanda yang aku alami semua sama macam nak period.


  • cramp perut
  • lenguh kaki
  • sore breast
  • kuat makan
  • bloating yang sangat teruk. walaupun setiap kali nak period memang bloated, yang kali ni memang melampau-lampau. asyik rasa macam nak muntah, tapi angin je yang keluar
  • aku masuk tidur awal. pukul 9 dah tidur (aku ingat sebab penat keje, sebab kadang tu lepas maghrib aku dah tido)

sebab tu aku tak expect aku pregnant. memang dok check panties bilalah nak period. huhu.


tanda-tanda extreme (bila UPT dah confirm positif):
  • mengah. aku memang ada asthma, tapi last kena attack is masa aku darjah 5. setelah 23 tahun berlalu, aku kena nebulizer. doktor kata, maybe because of the pregnancy hormone.
  • mengah bila solat. lepas habis tahiyat akhir lega. rasa nak baring terus
  • tido awal gile. memang sangat suka tido
  • last week, friday aku dah start mabuk. dah start muntah-muntah. bearable. cuma agak tak selesa.


So far itu je setakat ni. Morning sickness aku biasa-biasa je. Mual tekak memang sangat kerap. Muntah tu masih terkawal.

Sungguh, aku sanggup lalui apa saja dugaan masa pregnant ni. Sungguh.


Ya Allah, kau sempurnakanlah kejadian janin dalam rahimku ini.

No comments:

Post a Comment